Legislativa EU #7Třetí čtení v Evropském parlamentu a Radě
Celý text
Společný návrh se odesílá ke schválení současně Parlamentu a Radě. Přijímání rozhodnutí nepodléhá žádnému konkrétnímu pořadí. Spoluzákonodárci mají 6 (po společné dohodě 8) týdnů na rozhodnutí, přičemž text nesmějí měnit. V Parlamentu se o společném návrhu nejdříve vede rozprava na plenárním zasedání a teprve poté se o něm hlasuje. V případě, že Parlament a Rada společný návrh schválí, je legislativní akt přijat. V případě, že jeden z nich nebo oba orgány návrh zamítnou nebo ho neprojednají včas, legislativní akt zaniká a postup je ukončen. Lze jej znovu zahájit pouze novým návrhem Komise.
- V případě, že dohodovací výbor společný návrh schválí, celý Evropský parlament a Rada musí návrh schválit ve třetím čtení. Oba orgány hlasují o společném návrhu samostatně, není nikterak možné jej dále pozměnit.
- Po úspěšném ukončení dohodovacího řízení je na základě společného pracovního dokumentu a všech úprav dohodnutých v dohodovacím řízení připraven společný návrh. Nejdříve je vytvořen v jednom jazyce a následně je přeložen do ostatních úředních jazyků. Původní jazykové znění společného návrhu je zasláno členům delegace.
- Dokončený společný návrh, který prošel právně jazykovou revizí jak v Parlamentu, tak v Radě, je spolupředsedy dohodovacího výboru formálně předán předsedovi Parlamentu a úřadujícímu předsedovi Rady. K jejich průvodnímu dopisu jsou přiložena všechna prohlášení orgánů.
- Třetí čtení se uskutečňuje ve lhůtě šesti týdnů od data tohoto dopisu. Časovou lhůtu lze z podnětu Parlamentu a Rady a vzájemnou dohodou mezi oběma orgány prodloužit o další dva týdny.
Parlament
- Během tohoto šestitýdenního (případně osmitýdenního) období členové delegace obdrží pro informaci ve svých jazycích konečný společný návrh spolu se zprávou, která popisuje jednotlivá stádia a výsledky dohodovacího řízení, včetně záznamu o hlasování delegace o ukončení dohodovacího řízení. Konečný společný návrh, zpráva vypracovaná zpravodajem a předsedou delegace a průvodní dopis včetně všech prohlášení orgánů se zašlou oddělením pro zasedání Parlamentu. V tomto okamžiku jsou všechny různé jazykové verze textu dohody zveřejněny na internetové stránce Parlamentu.
- Před hlasováním o společném návrhu probíhá v plénu rozprava o výsledcích jednání a dohodě dosažené (nebo nedosažené) s Radou. Rozprava obvykle začíná prohlášením místopředsedy, který předsedal delegaci, a zpravodaje. Poté Parlament o společném návrhu hlasuje v plénu. Schválení vyžaduje prostou většinu odevzdaných hlasů, jinak se společný návrh zamítá.
- Až do ledna 2015 Parlament zamítl společný návrh ve třech případech:
Rada
- Společný návrh musí schválit také Rada, která zpravidla dává přednost tomu, že hlasuje až po třetím čtení v Parlamentu. Rada rozhoduje kvalifikovanou většinou.
- Schválení společného návrhu Radou obvykle nepředstavuje žádný problém, neboť delegace Rady v dohodovacím výboru je tvořena jedním zástupcem z každého členského státu. Rada dosud dohodu, které bylo v dohodovacím řízení dosaženo, nikdy nezamítla.
- Pokud některý orgán není schopen společný návrh schválit, celý normotvorný postup je ukončen: lze jej znovu zahájit pouze novým návrhem Komise.
- Je-li text přijat Parlamentem i Radou, předkládá se k podpisu předsedovi a generálnímu tajemníkovi Evropského parlamentu a Rady a poté se zveřejní v Úředním věstníku.
Komentáře
Okomentovat