Veřejnoprávní mastodont
Od 1.1.2011 má v ČT probíhat tzv. restrukturalizace, vznikly nové schvalovací orgány, komise a subkomise, kafkovsky složité mechanismy, tvořené úředníky, s totálním ignorováním hlasu tvůrčích umělců nebo odborné kritiky... schvalovací proces každého pořadu bude teď pětistupňový a jiné prefíkané novoty čekají českou televizi... Veřejnoprávní ČT je vedena pouze na základě ekonomických a komerčních kritérií, nemúziční byrokraté dusí tvůrčí ajfr... z představeného restrukturalizačního (už to šílený slovo!) plánu cituji: "posílit význam velkých zábavních pořadů, jež budou založené na silných, divácky zajímavých osobnostech." nebo: "Velkou nedělní dramatiku s dosud nepřesvědčivou sledovaností žánrově odlehčit a současně zkvalitnit..." ...also víc impotentních estrád.
V ČT vládne byrokracie, úředníci bez špetky kreditu, kteří tam přišli z nejrůznějších poradenských, auditorských a lobbystických firem a veřejnoprávní televizi vládnou tupě a centralisticky, tak, jako tomu nebylo ani v nejděsnějších dobách normalizace, kdy fungoval systém samostatných tvůrčích skupin, který zajišťoval jakéstakés konkurenční prostředí. Ve vedení ČT dneska není osobnost, autorita, ani myšlenková, ani umělecká (čestnou vyjímkou je dokumentaristka Andrea Majstrovičová), program je schvalován pouze a výlučně s ohledem na sledovanost a na vyfakování konkurenčních komerčních televizí, filtruje se jedním vkusem, tvůrčí prostředí je na nule, pluralita žádná. Pod pojmem "veřejnoprávní" se ale teoreticky rozumí právě ta pluralita, široká programová nabídka, ne komerční soutěž o prodej diváka reklamním agenturám, ale široké spektrum programů, kopírující složitost sociální, společenskou... Tvorba ČT je šedivá, zakonzervovaná. Centralizované schvalovací řízení jednotlivých pořadů jednak dusí tvůrčí činnost, jednak zbavuje odpovědnosti jednotlivé autory. Výroba pořadů na Kavčích Horách je neskutečně drahá, ten barák je absurdně předimenzován...
Veřejná kontrola ČT, instituce se sedmimiliardovým rozpočtem, přísluší Radě ČT, poskládané podle politického klíče (tady máš sesli a kontroluj, ať nám v bedně neprzněj rodnou stranu). ČT má prý málo peněz a hodlá v příštím roce šetřit... nebude se např. tolik vyrábět, zvýší se počet reprízovaných pořadů (to už je pak lepší koukat do akvária). Představovala bych si, že ČT by měla zveřenit přesnou bilanci, kolik peněz jde do jednotlivých kanálů a kolik do jednotlivých typů pořadů, aby byly jasné priority a bylo možno posoudit plnění veřejnoprávní úlohy.... kolik peněz "sežere" jednička (stupidní seriály, absurdně bombastická přiblblá taneční soutěž stárdenc a doprovodné pořady k ní, kýčové poštyprotebe, estrády a středněproudé umění, estetický vkus na nule a podbízení se masové poptávce po plytkosti... hlavně přetáhnout co nejvíc diváků Nově a Primě typem pořadů, které by měly mít místo spíše na komerčních televizích), a kolik peněz vyzbyde na dvojku a čtyřiadvacítku (zpravodajství, publicistiku, vzdělávání, formáty pro minority atd... tedy na veřejnou službu). Za situace, kdy ČT vypadá tak, jak vypadá, je logická otázka, jestli vůbec má česká veřejnoprávní televize ve svém rozsahu své opodstatnění. ČT1 pojem veřejnoprávnosti nenaplňuje zcela určitě... a nemělo by se nad tím mávnout rukou: tak ji zrušme a hotovo... (někdy v listopadu zaslali tvůrčí pracovníci otevřený dopis politickým stranám, senátu, parlamentu, poukazující na smutný stav v čt) ....veřejnoprávní média mají svou nezastupitelnou fukci a jako příklad brilantně fungujícího připomínám BBC, které funguje už od dvacátých let minulého století...
(Zdroje: pindy přátel, časopis Synchron, vlastní zkušenost)
(Zdroje: pindy přátel, časopis Synchron, vlastní zkušenost)
Komentáře
Okomentovat